A rendelőnk nyitva tartása és kollégáink rendelési ideje:

Rendelő nyitva tartás

Hétfő: 10:00 - 20:00
Kedd: 10:00 - 20:00
Szerda: 10:00 - 20:00
Csütörtök: 10:00 - 20:00
Péntek: 10:00 - 20:00
Szombat: 09:00 - 12:00
Rendelőnkben a tervezett műtéteket
12:00 - 14:00 között végezzük

dr. Fenyves Ildikó*

és dr. Abuzant Balázs

Hétfő: 09:00 - 19:00 (csak sürgősségi szemészet)
Kedd: 10:00 - 12:00
Szerda: 12:00 - 20:00
Csütörtök: 10:00 - 12:00
Péntek: 12:00 - 20:00
Szombat: 09:00 - 19:00 (csak sürgősségi szemészet)

(a szemészeti vizsgálatra is előzetes bejelentkezés szükséges)

dr. Paulina Anna

Hétfő: 12:00 - 20:00
Kedd: 12:00 - 20:00
Szerda: 10:00 - 18:00
Csütörtök: 10:00 - 16:00
Péntek: 10:00 - 15:00
Szombat: minden 2. szombat

dr. Kapitány Réka

Kedd: 09:00 - 15:00
Csütörtök: 12:00 - 20:00

dr. Hermándy-Berencz Katalin

Hétfő: 10:00 - 18:00
Kedd: 10:00 - 18:00
Szerda: 12:00 - 20:00
Csütörtök: 10:00 - 15:00
Péntek: 12:00 - 20:00

* dr. Fenyves Ildikó

Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2015-től dr. Fenyves Ildikó munkájában elsősorban az állatorvos szemészet szakterülettel és az ezzel kapcsolatos kutatásokkal, képzésekkel foglalkozik. Rendelőnk szakmai felügyeletét továbbra is ő látja el.

Kérjük, ha nem szemészeti problémával kíván hozzá fordulni, azt az időpont egyeztetésnél mindenképpen jelezze.

Kisállat Szemészeti Szakrendelő Hálózat

Sürgős szemészeti esetben a fentiektől eltérő időpontban is segítséget nyújtunk.

Rendelőnk a Kisállat Szemészeti Szakrendelő Hálózat tagja, amely az év minden napján 9-19 óráig ellátja a sürgős szemészeti ellátást igénylő kutyákat és macskákat.

Kérjük önöket az előzetes bejelentkezésre!

Rendelő:
+3623 451-103 | +3630 263-7762

Amennyiben ragaszkodik valamelyik állatorvos kollégánkhoz, kérjük, az időpont egyeztetés során jelezze.

Kutya-, macskafül kezelése otthon – hasznos tanácsok

Macska, kutya fülgyulladás

A fülgyulladás az egyik leggyakoribb állatorvosi probléma, amelynek a gyógyításában az otthoni, állattulajdonos által végzett fülkezelés alapvető jelentőségű. Az a tapasztalat, hogy a feladat nem könnyű, számos hibalehetőséget rejteget magában, ezért szeretnénk segítséget nyújtani. Ez az összefoglaló nem helyettesíti az állatorvosi vizsgálatot. A leírt kezelési módtól eltérések is lehetségesek, ezért mindig kövesse az állatot vizsgáló állatorvos utasításait. A fülgyulladások kezelésében általában nemcsak a közvetlen okokat kell kezelni, hanem a háttér betegségeket is fel kell deríteni, hogy hatékonyan megoldódjon a probléma és ne is újuljon ki.

Macska fülkezelés

A fülgyulladás tünete lehet fülváladék megjelenése, a fül bűzössége, a fej rázása, a fülek dörzsölése, kaparása, a fej oldaltartása. Néha a fülkagylók állása is megváltozik.

Az otthoni fülkezelést mindig koszolható ruhában végezzük, és olyan felületen, ami könnyen tisztítható.

Rögzítés

A legtöbb kutya, macska nem kedveli a fültisztítást, különösen amikor fülgyulladása van, mert a fül erősen viszkethet vagy fájdalmas lehet. A legtöbb állat valamilyen mértékű ellenállást fog mutatni, ezért érdemes a megfelelő rögzítési technikát elsajátítani, amihez egy vagy két személy lehet szükséges. Kistestű kutyák és macskák jobb esetben ölbe vehetők úgy, hogy bal kezünket átvezetjük az állat előtt, megtartva a fejét, és hüvelykujjunkkal a fejhez szorítva a fülkagylót. Jobb kezünkkel fogjuk a fülmosót.

Kutya fülkezelés

Nagyobb testű vagy ellenállóbb egyedeknél egy személy guggoljon az állat mögé, megakadályozva a kihátrálást, egyik kezével átölelve az állatot, másikkal lehajtva az állat fejét. A másik személy szemből tartsa a fület és a fültisztítót.

A kutya-, macskafül felépítése

A megfelelő kezeléshez ismernünk kell a fül felépítését.

A fül 3 részből áll: külső fül, középfül, belső fül.

A külső fül része a fülkagyló, amely macskák esetében általában álló helyzetű, kutyák esetében álló vagy lógó lehet. A külső hallójárat embereknél egy rövid, egyenes „cső”, míg kutyák és macskák esetében hosszú, szűk és középen kb. 90 fokban megtörik, tehát „L”-alakú. Ezért kezelése az emberénél sokkal nehezebb.

Macska, kutya fül felépítése

A külső fület a középfültől a dobhártya választja el, amely egy finom, sérülékeny membrán, amelynek a megsértését fültisztítás közben el kell kerülnünk.

A középfülben helyezkednek el a hallócsontocskák, egy levegővel telt csontos üreg, az ún. „bulla”. Innen indul a szájüreg felé vezető Eustach-féle fülkürt és innen nyílik a belső fül. Ha tisztítás közben úgy látnánk, hogy a fülmosó az állat szájából, orrából távozik, azonnal függesszük fel a mosást, mert ez azt jelenti, hogy a sérült dobhártyán át a mosó a középfülbe jutott és a fülkürtön át a garatba került. A belső fül az agyvelővel összeköttetésben áll, idegek haladnak át rajta, valamint az egyensúlyozási szerv is itt helyezkedik el.

A fülkagyló belseje és a külső hallójárat bőre is normál körülmények között rózsaszín, váladékot („fülzsírt”) nem tartalmaz, a hallójárat relatív tágas, az „üreg” jól látható. Gyulladás esetén a hallójárat bőre sötétvörös lehet, megvastagodhat, így ezzel a járat láthatóan beszűkül, és sok esetben különféle típusú váladék jelenik meg. A kutya, macska fülében látható váladék nem „kosz”, hanem fülgyulladás jele, tehát ezt mindig jelezni kell az állatorvosnak.

Szőrözött fül

Ha a fülkagyló vagy a külső hallójárat erősen szőrözött (pl. westie, puli, uszkár, bolognese és sok egyéb fajta esetén), a fül nem szellőzik megfelelően, ami fülgyulladásra hajlamosít, ezért bizonyos fajtáknál időközönként el kell távolítani. Ehhez általában egy tompavégű, de erősen záródó eszközre van szükség, legmegfelelőbb az orvosi érfogó. A művelet során fontos, hogy nehogy belecsípjünk a fül bőrébe, legtöbben ezt szakemberre: kutyakozmetikusra bízzák. Ritkábban bódítás szükséges hozzá, tehát állatorvos végzi.

A macska-, kutyafül kezelése

Az otthoni fülkezeléshez a következő eszközök szükségesek: fültisztító folyadék, vattalabdacs, fülpiszkáló (csak megfelelő használat esetén!), fertőtlenítő, törölköző és a gyógyszeres fülcsepp.

Macska, kutya fültisztítás

A fülgyulladások kezelésében elengedhetetlen a fültisztítás. Váladékos, nem szellőző hallójáratban a fülcseppek nem lesznek hatékonyak.

Mindig csak kifejezetten kutyák, macskák részére gyártott speciális fültisztító folyadékot használjunk, emberi készítmények, víz, kamillatea, Betadin és különösen étolaj vagy paraffinolaj használata kifejezetten káros lehet! Az állatoknak gyártott fülmosók viszont figyelembe veszik a normális macska- és kutyafül kémhatását, mikroflóráját, tartalmaznak váladékoldó, helyi fertőtlenítő (antiszeptikus) és bőrnyugtató összetevőket is.

Macska fültisztítás

A különböző típusú fülgyulladások esetén különféle fültisztítók lehetnek kedvezőek, ezért mindig az állatorvos által javasolt terméket használjuk.

A fültisztítók nagy része sérült dobhártya esetén nem használható, mert a közép- vagy belső fülbe kerülve, károsíthatják azt, akár súlyos egyensúlyozási zavar is felléphet. Ezért is fontos az állatorvosi vizsgálat, amelynek során megvizsgálják a dobhártya épségét is. Bizonyos esetekben ez nem eldönthető, ilyenkor mindig olyan készítményt kell választani, ami sérült dobhártya esetén is biztonságosan használható.

Visszatérő fülgyulladásban szenvedő (gyakran allergiás) állatok számára javasolható a megelőző jellegű fülmosás heti egy-két alkalommal tünetmentes időszakban is. Azonban fontos tudni, hogy a túlzott mértékű (ennél gyakoribb és/vagy túl erős intenzitással történő) tisztítás is irritálhatja a hallójárat bőrét, tehát káros.

Kutya fültisztítás

A tisztításhoz bal kezünkkel tartsuk meg és óvatosan húzzuk felfelé a fül hegyét, másik kezünkkel lassan kezdjük csepegtetni a fültisztítót a fülbe, hogy az állat ne ijedjen meg. Ezt követően töltsük fel teljesen a hallójáratot a fülmosóval. Azonban a flakon végét ne vezessük mélyre a hallójáratba, mert a nagy erővel hirtelen a dobhártyára nehezedő folyadékoszlop átszakíthatja a dobhártyát. Ha a folyadék ki tud folyni, akkor ettől nem kell tartanunk. Az állat fejét próbáljuk rögzíteni, mert azonnal ki akarja majd rázni a folyadékot. Amikor a járat megtelt, a fülszéleket bezárva tartsuk a fülmosót a hallójáratban és masszírozzuk a fülkagyló tövét, hogy a fülmosó lefolyjon, és a fülváladék feloldódjon.

Vattalabdaccsal töröljük ki a fület, és – ha az állat nyugodtan tűri – fülpiszkálóval a fülkagyló belső oldaláról eltávolíthatjuk a váladékot, de sose vezessük be a hallójárat azon részébe, amit nem látunk. (Az állatorvosi rendelőben esetenként használunk fültisztító pálcikát, de ehhez pontos anatómiai ismeretek szükségesek, és az állat biztosabb rögzítése).

A műveletet addig ismételjük, ameddig a vattalabdacs tiszta nem lesz. Azonban bizonyos esetekben a fülgyulladás nagyon fájdalmas, ekkor ne erőltessük az intenzív otthoni tisztítást. Ha az állat valamennyire azért engedi a mosást, végezzük csak egyszer és amikor már néhány napig használtuk a gyulladáscsökkentő fülcseppet, valószínűleg csökkenni fog annyira a fájdalma, hogy alaposabb tisztítást is végezhessünk. Ha a fájdalomtól egyáltalán nem kivitelezhető a mosás, akkor elengedhetetlen, hogy bódításban az állatorvos végezze el. A tisztítás után célszerű 10-20 percet várni, hogy a fül megszáradjon és a fülcsepp ne oldódjon fel a mosófolyadékban.

Macska, kutya fülcsepp

Kutya fülcseppezése

Az állatorvosi „fülcsepp” kissé megtévesztő elnevezés, mert ezek a gyógyszeres készítmények általában sűrűbb gél vagy krém formátumúak.  Mivel az állatok fülgyulladásos folyamataiban gyakran gombás, bakteriális, sőt parazitás fertőzések is előfordulnak, így emberi készítmények általában nem alkalmasak. Az állatorvosi fülcseppekben gomba-, baktérium és atka elleni összetevők is vannak, az emberiekben nem. A fülkezeléshez emeljük meg ismét a fülkagylót, ekkor a külső hallójárat kiegyenesedik, vezessük be a járatba néhány milliméter hosszban a „fülcseppes” flakon végét és gyakoroljunk nyomást a flakonra úgy, hogy a krém a járatba mélyen lefolyjon. Ha az állatorvos azt javasolja, a fülkagyló belső részére is helyezzünk néhány csepp krémet. Masszírozzuk a fül tövét.

Ha kész vagyunk, akkor a fülmosó és a fülcseppes flakon végét is érdemes fertőtleníteni. Az állat fejét, nyakát töröljük meg.

A sikertelen otthoni fültisztítás leggyakoribb okai

• a fülmosót vagy fülcseppet erősen szőrözött hallójáratba juttatják
  • a gyógyszeres fülcseppet váladékos hallójáratba juttatják
  • az állat rögzítési nehézsége miatt a fülmosó/fülcsepp nem tud a fülbe bejutni