A rendelőnk nyitva tartása és kollégáink rendelési ideje:

Rendelő nyitva tartás

Hétfő: 10:00 - 20:00
Kedd: 10:00 - 20:00
Szerda: 10:00 - 20:00
Csütörtök: 10:00 - 20:00
Péntek: 10:00 - 20:00
Szombat: 09:00 - 12:00
Rendelőnkben a tervezett műtéteket
12:00 - 14:00 között végezzük

dr. Fenyves Ildikó*

és dr. Abuzant Balázs

Hétfő: 09:00 - 19:00 (csak sürgősségi szemészet)
Kedd: 10:00 - 12:00
Szerda: 12:00 - 20:00
Csütörtök: 10:00 - 12:00
Péntek: 12:00 - 20:00
Szombat: 09:00 - 19:00 (csak sürgősségi szemészet)

(a szemészeti vizsgálatra is előzetes bejelentkezés szükséges)

dr. Paulina Anna

Hétfő: 12:00 - 20:00
Kedd: 12:00 - 20:00
Szerda: 10:00 - 18:00
Csütörtök: 10:00 - 16:00
Péntek: 10:00 - 15:00
Szombat: minden 2. szombat

dr. Kapitány Réka

Kedd: 09:00 - 15:00
Csütörtök: 12:00 - 20:00

dr. Hermándy-Berencz Katalin

Hétfő: 10:00 - 18:00
Kedd: 10:00 - 18:00
Szerda: 12:00 - 20:00
Csütörtök: 10:00 - 15:00
Péntek: 12:00 - 20:00

* dr. Fenyves Ildikó

Tájékoztatjuk Önöket, hogy 2015-től dr. Fenyves Ildikó munkájában elsősorban az állatorvos szemészet szakterülettel és az ezzel kapcsolatos kutatásokkal, képzésekkel foglalkozik. Rendelőnk szakmai felügyeletét továbbra is ő látja el.

Kérjük, ha nem szemészeti problémával kíván hozzá fordulni, azt az időpont egyeztetésnél mindenképpen jelezze.

Kisállat Szemészeti Szakrendelő Hálózat

Sürgős szemészeti esetben a fentiektől eltérő időpontban is segítséget nyújtunk.

Rendelőnk a Kisállat Szemészeti Szakrendelő Hálózat tagja, amely az év minden napján 9-19 óráig ellátja a sürgős szemészeti ellátást igénylő kutyákat és macskákat.

Kérjük önöket az előzetes bejelentkezésre!

Rendelő:
+3623 451-103 | +3630 263-7762

Amennyiben ragaszkodik valamelyik állatorvos kollégánkhoz, kérjük, az időpont egyeztetés során jelezze.

Kutya, macska acne

Elnevezés, a betegség okai

A kutya és macska acne elnevezésű betegség fő jellemzője, hogy a bőrelváltozások az állra, esetleg az alsó ajakra korlátozódnak.

Az „acne” szakkifejezés a humán orvoslásban használt szó, ami kutya, macska esetén nem teljesen helyes, mert a két elváltozás valójában más módon alakul ki. Az emberi acne bizonyos esszenciális zsírsavak, hormonok rendellenes anyagcseréje miatt jön létre, míg a kutya, macska acne az ún. elsődleges keratinizációs zavarok közé sorolt megbetegedés.  A keratinizációs zavar azt jelenti, hogy a keratinképződés, azaz a bőrön normálisan is jelen lévő szaruréteg kialakulási folyamata rendellenes. Emellett kutya, macska acne során a szőrtüszőhöz kapcsolódó faggyúmirigyek túlzott működése okoz problémát, így a bőrelváltozások a faggyúmirigyekkel sűrűn ellátott bőrterületeken jönnek létre.

Az elszarusodási probléma és a nagy mennyiségű faggyú megjelenése jó feltételeket teremt a baktériumok számára és ekkor másodlagosan bakteriális (=gennyes) bőrgyulladás is kialakul, ami a tünetek súlyosbodását okozza.  Kutyák esetében ezért is nevezik a kutya acne betegséget más néven „chin pyodermának”, ami szó szerinti fordításban az áll gennyes bőrgyulladását jelenti.

Előfordulás

Kutyák esetében jellemzően fiatal korban jelentkezik a megbetegedés, bizonyos rövidszőrű fajták kifejezett hajlamot mutatnak, ezek: boxer, pincser, angol bulldog, weimari vizsla, masztiffok, rottweiler, német vizsla.

Macskák esetében bármely életkorban előfordulhat a bőrelváltozás, nincs fajta-hajlamosság.

Feltehetően bizonyos külső tényezők súlyosbíthatják, illetve előhozhatják a tüneteket, mint például rossz szőrhigiénia, immunrendszeri károsodás, macskák esetében vírusfertőzések (pl.: macska-AIDS, macskaleukózis).

Tünetek

KUTYA

• enyhébb esetben az állon vörös papulák (göböcskék) jönnek létre
  • előrehaladott állapotban nodulák (nagyobb csomók), pustulák (gennyes hólyagok) alakulnak ki, a terület megduzzad, fájdalmassá, szőrtelenné válik
  • súlyos esetben a másodlagos bakteriális fertőződés miatt különböző mélységig terjedő gennyes bőrgyulladás alakul ki, savós-véres tartalommal telt járatok jelennek meg, a terület nedvedző lesz. Ebben az esetben az elváltozások már heggel gyógyulnak.
  • kutyáknál ritkább megjelenési formának számít, amelyben comedók (mitesszerek), ún. follikuláris kasztok vagy pörkösödés jön létre az állon, ajkon.

MACSKA

• comedók (mitesszerek) jönnek létre az állon, amelyek nem viszketnek, nem fájdalmasak. A nagy mennyiségű faggyú kis fekete pontonként jelenik meg az áll szőrében
  • amennyiben a terület bakteriálisan befertőződik, akkor megduzzad, szőrtelenné válik, nedvedző gennyes bőrgyulladás is kialakulhat.

Elkülönítés

Bár – ahogy az előbbiekben részleteztük – a kutya, macska acne egy elsődleges hajlam miatt kialakuló probléma, nagyon sok más, fertőző betegség megjelenhet hasonló formában. Ezért mindig ki kell zárni ezeket a lehetőségeket, mielőtt felállítjuk a diagnózist. Hasonló formában mutatkozhat:

• a Demodex-atkák okozta demodikózis (szőrtüszőatkásság) mind kutyában, mind macskában
  • a dermatofitózis (gombás bőrfertőzés)
  • macskák esetében az allergiás megbetegedések (pl. a macska eozinofil granuloma komplex betegsége)
  • kutyák ún. „juvenilisz cellulitisz” betegségének korai stádiuma
  • faggyúmirigyekből kiinduló tumorok

Diagnózis

Tehát a diagnózis felállításakor egyrészt a felsorolt bőrbetegségeket kell kizárni, másrészt meghatározni, hogy van-e bakteriális felülfertőződés és ha igen, milyen baktériumok okozzák. Ehhez szükséges:

• a bőrkaparék mikroszkópos vizsgálata (első sorban a demodikózist kizárni)
  • baktérium- és gombatenyésztés, rezisztencia vizsgálat
  • ritkábban bőrbiopszia.

Kezelés

A kezelés az eset súlyosságától és attól függ, milyen régóta állnak fenn az elváltozások. Macskákban a még baktériumokkal nem fertőződött esetek valójában csak esztétikai problémát jelentenek, az állat számára nem okoznak fájdalmat, diszkomfortot.

Amennyiben a terület nem szőrtelen, a helyi kezeléshez fontos a terület lenyírása. Helyileg a faggyútermelést csökkentő állatorvosi gyógysamponok, antibiotikum-, ún. retinoid- és esetleg kortikoszteroid tartalmú kenőcsök használhatók.

Amennyiben bakteriális fertőződés áll fent (kutyáknál gyakorlatilag mindig), szájon át történő antibiotikum kezelés szükséges. Az antibiotikum-kúra hossza a bakteriális bőrgyulladás mélységétől függ, általában 3-8 hét közötti (!). Az általános javaslat, hogy a tünetek megszűnte után minimum egy hétig folytassuk.

Igen súlyos, állandóan visszatérő esetekben egyéb (pl.: szájon át történő retinoid) kezelési lehetőségek is felmerülhetnek.

Kórjóslat (prognózis)

A fiatal kutyákban jelentkező probléma az esetek többségében végleg gyógyul, de néhány egyedben élethosszig tartó helyi kezelést igényelhet a probléma a kiújulást megelőzendő.

Macskákban is jól gyógyuló elváltozás, de általában élethosszig, különböző időközökkel vissza-vissza tér.

Összeállította: dr. Paulina Anna

Fel

Az információkkal általában nem lehet azonosítani önt, azok nem tartalmaznak olyan személyes adatokat, mely alapján ön azonosítható lenne , de a honlap ezek segítségével személyre szabottabb webes élményt nyújt.